نشست تخصصی هنر گچبری در معماری ایران در دانشگاه کاشان برگزار می شود

۰۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ | ۱۷:۳۴ کد : ۶۷۴۳ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۲۷۸۴
نشست تخصصی هنر گچبری در معماری ایران در دانشگاه کاشان برگزار می شود

نشست تخصصی هنر گچبری در معماری ایران دوره ی اسلامی با تاکید بر دوره های سلجوقی و ایلخانی در دانشگاه کاشان برگزار می شود.
دبیر اجرایی این نشست علمی گفت: این نشست تخصصی به همت دانشگاه کاشان و دانشگاه بامبرگ (اتو فریدریش) آلمان و با همکاری اداره ی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان و موزه ی اشیاء اسلامی بومیلر در روزهای دوم و سوم اردیبهشت ماه جاری در دانشگاه برگزار می شود.
دکتر نوری شادمهانی محورهای این نشست را فن شناسی(تکنیک، اجرا، مصالح، ابزار و رنگ)، نقوش و آرایه های تزیینی در هنر گچبری، بررسی عوامل مؤثر در شکل گیری و کیفیت تزئینات گچی(نقش کارفرما، طراح با استاد گچکار، اقلیم) بیان کرد و اظهار داشت: در این نشست همچنین پنلِ پرسش و پاسخ با استادکاران خبره و پیشکسوت گچ بری سنتی ایران برگزار خواهد شد.
وی هدف از برگزاری این نشست را تاکید بر آرایه های گچ بری در تزئین بناهای اسلامی ذکر کرد و افزود: این آرایه های گچی از یک طرف ریشه در معماری پیش از اسلام دارند و از طرف دیگر با تاثیرپذیری از تعالیم اسلامی در بناهای دوره های سلجوقی و ایلخانی متجلی شده اند.
دکتر نوری شادمهانی، مهمترین ویژگی این نشست تخصصی را حضور و سخنرانی پروفسور کورن از استادان بنام معماری اسلامی در جهان بیان کرد و افزود: در این نشست ۲۵ مقاله ی پذیرفته شده از اساتید برجسته ی دانشگاهی و نیز استادکاران مجرب معماری به صورت سخنرانی ارائه می گردد.


( ۲۷۳ )

نظر شما :