نخبگی و نوآوری موجب سرعت بخشیدن به رشد و توسعه علمی می شود

۰۳ خرداد ۱۳۹۶ | ۱۴:۳۴ کد : ۶۸۷۳ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۱۵۹۹
نخبگی و نوآوری موجب سرعت بخشیدن به رشد و توسعه علمی می شود

رئیس مؤسسه مطالعات پیشرفته سعیدی گفت: نخبگی و گسترش دانش نوآوری موجب سرعت بخشیدن به رشد و توسعه علمی و اعتلای جامعه می شود.

دکتر رضا منصوری حمایت از نخبگان را لازم دانست و اظهار داشت: نخبگی به سن، عدد و رقم و تعداد مقالات نیست بلکه باید به افراد موفق و نخبه که نوآوری و خلاقیت های بالقوه ای دارند در داخل کشور توجه شود و مورد حمایت قرار گیرند.

وی افزود: اگر نتوان زمینه های لازم و شرایط برای رشد استعدادها و خلاقیت جوانان و و رشد نخبگی افراد را فراهم آوریم نخواهیم توانست مشکلات جامعه را حل کنیم.

وی با بیان اینکه  توسعه پایدار و پیشرفت هر کشوری مرهون پرورش، حفظ و نگهداری سرمایه های علمی، پژوهشی و فناورانه آن کشور است خاطر نشان کرد: پژوهشگران و فن آوران موجبات ترقی، تعالی، توسعه علمی و فناوری و در نهایت توسعه پایدار همه جانبه را برای کشور فراهم می سازند، از این رو شناسایی، برقراری ارتباط و حمایت از این قشر توانمند جامعه به منظور استفاده از مشارکت و همکاری های علمی آنان در زمینه های گوناگون در راستای تولید علم و فناوری و توسعه از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

دکتر منصوری برگزاری جشنواره نوآوری بنیاد نخبگان سعیدی در دانشگاه کاشان را حایز اهمیت و قابل تقدیر دانست و اظهار داشت: این جشنواره که با حمایت بخش خصوصی و مهندس سعیدی برگزار شد نمونه و الگوی بارزی برای دیگر دانشگاه ها می تواند باشد.

 وی تاکید کرد: دانشگاه ها باید به این فکر باشند که جوانان خلاق را جذب کنند و زمینه های پرورش نخبگان و سرامدان را که سرمایه های ارزشمند کشور هستند فراهم کنند و از ایده هایی که مربوط به مسایل کشور است حمایت نمایند.

وی به پتانسیل های بالقوه و خدادادی برای خلق ایده پروری در کشور اشاره کرد و افزود: یکی از این نمونه ها کویر لوت ایران است که با توجه به اینکه کویر لوت یکی از سه نقطه گرم کره زمین است جمعی از محققان را با حمایت موسسه مطالعات پیشرفته سعیدی برآن داشت تا چگونگی امکان حیات را در این منطقه مورد تحقیق و ارزیابی قرار دهند.

دکتر منصوری اظهار داشت: به همین منظور در پائیز سال گذشته اولین ماموریت به کویر لوت و فروردین امسال نیز دومین سفر به کویر لوت انجام شد که در ماموریت اول 7 روز و در ماموریت دوم نیز که به مدت 10 شبانه روز به طول انجامید داده های علمی زیادی کشف شد که گزارش این سفرها در مجلات بین المللی به چاپ رسید.

وی با بیان اینکه دانشگاه تا زمانی که به مسایل اطراف توجه نداشته باشد و تحقیقات خود را در راستای رفع نیازهای جامعه بکار نگیرد نخواهد توانست رشد و توسعه یابد خاطر نشان کرد: دانشگاه باید طرح های تحقیقاتی پیرامون محیط خود را  در راستای رفع نیازها و مشکلات و توسعه و پیشرفت جامعه تعریف کند. 


نظر شما :